Het bewust maken van tieners over de invloed van marketing en beïnvloeding in de supermarkt is een belangrijk onderwerp. Je kunt dit namelijk niet vroeg genoeg leren. Een aantal belangrijke punten die daaronder vallen, bespreken we in het artikel van vandaag!
Hoe ga je om met voedsel etiketten
Voedseletiketten zijn er niet voor niks. Ze zijn ook verplicht. Dit komt voornamelijk omdat men het belangrijk vindt dat we zelf informatie moeten kunnen vinden over wat we eigenlijk precies eten. Weten hoe je een voedseletiket moet lezen is belangrijk om vervolgens gezonde voedingskeuzes te kunnen maken.
Stap 1. De voedingswaarde-informatie op het etiket is gebaseerd op de portiegrootte. Het is belangrijk om te weten wat de aanbevolen portiegrootte is, zodat jij kunt bepalen hoeveel je moet eten.
Stap 2. Kijk naar het aantal calorieën per portie. Het is belangrijk dat je je bewust bent van het aantal calorieën dat je per dag eet en dit aantal in gedachten houdt bij het kiezen van de voeding die je eet. Je hoeft hier echt geen dagelijkse studie van te maken, maar een beetje inzicht krijgen in wat en hoeveel je eet, kan geen kwaad.
Stap 3. Controleer de macronutriënten: Je hebt vorige week geleerd dat dit koolhydraten, eiwitten en vetten zijn. Deze drie macronutriënten geven informatie over de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten in het voedingsmiddel. Wil je bijvoorbeeld een eiwitrijk ontbijt? Bekijk dan het etiket van het product dat je wilt eten en bekijk of hier vooral eiwitten inzitten.
Tot slot nog een kleine tip over de ingrediëntenlijst: deze lijst toont alle ingrediënten die in een product zitten. Voedselproducenten zijn verplicht dit te vermelden. De ingrediëntenlijst is altijd gerangschikt op hoeveelheid. Dus de ingrediënten die het meest voorkomen in een product, staan altijd vooraan.

Misleidende marketing en tactieken
Het is belangrijk om je te beseffen dat er verschillende marketingtactieken worden gebruikt in supermarkten, denk aan kleurrijke verpakkingen, prominente plaatsing van producten in de schappen en reclameslogans. Degene die producten maken willen geld verdienen aan hun producten. Helaas dragen deze producten niet altijd bij aan onze gezondheid. De meest misleidende tactieken in de supermarkten zijn vaak gericht op tieners of jong volwassenen. Omdat die in het algemeen makkelijker te beïnvloeden zijn. Een aantal dingen waar je op kunt letten:
Gezondheidsclaims: Sommige voedingsproducten tonen prominent gezondheidsclaims of benadrukken gezonde ingrediënten, terwijl ongezonde ingrediënten juist worden weggelaten of verzwegen. Dit kan jou doen geloven dat je gezonde keuzes maakt, terwijl het product mogelijk nog steeds veel suiker, vet of andere toevoegingen bevat.

Aantrekkelijke verpakking: Supermarkten gebruiken vaak kleurrijke en opvallende verpakkingen omdat ze willen dat je het product koopt. De verpakking kan populaire personages of sporters bevatten, waardoor je eerder het product gaat kopen, want jouw voorbeeld heeft dit product ten slotte ook. Dus dan zal het wel goed zijn toch? Ook al staat jouw idool op een product, kijk altijd even kort naar de voedingswaarde.
Kijk bijvoorbeeld naar het product hieronder. Hierop staat groot 19 gram eiwit. Dit lijkt heel veel, want normaliter praat je over x aantal gram eiwit per 100 ml. In dit geval gaat het om 333 ml. Dit betekent dat er dus veel minder eiwitten inzitten dan dat je zou denken wanneer je de verpakking ziet.

Ongezonde snacks verkopen als gezondere opties:
Sommige snacks die op tieners gericht zijn, kunnen worden verkocht als “vetarm”, “caloriearm” of “natuurlijk”, wat de indruk wekt dat het gezondere alternatieven zijn. Echter, deze snacks kunnen nog steeds hoge niveaus van suiker, zout of ongezonde andere toevoegingen bevatten.
Het is belangrijk dat tieners kritische consumenten worden en ingrediëntenlabels en voedingsinformatie lezen, en begrijpen welke marketingtactieken worden gebruikt om weloverwogen keuzes te maken tijdens het winkelen.
FAQ
We behandelen in de training een aantal veelvoorkomende vragen m.b.t. voeding. Mochten er later nog vragen opkomen zowel vanuit jou als kind of vanuit je ouders, stel ze ons dan gerust door bijvoorbeeld een mailtje te sturen naar gezond@playx.nl.