Slaap en routines zijn een sleutelonderdeel van de fysieke weerbaarheid van jongeren en hebben een directe invloed op hun ontwikkeling richting volwassenheid. Een goede nachtrust ondersteunt herstel, groei en energieniveau, en is onmisbaar voor cognitieve functies zoals geheugen en concentratie. Daarnaast draagt slaap bij aan emotionele stabiliteit, reguleert het belangrijke hormonen en speelt het zelfs een rol bij gewichtsbeheersing.
Voor jongeren is het handhaven van een regelmatig slaappatroon essentieel: het helpt hun biologische klok in balans te houden en verkleint gezondheidsrisico’s op de lange termijn. Daarmee is slaap niet alleen belangrijk voor hun directe weerbaarheid, maar vormt het ook de basis voor een gezonde en veerkrachtige toekomst.
Als trainer begeleid je jongeren bij het ontwikkelen van gezonde slaapgewoonten en consistente routines. Door hen inzicht te geven in de impact van slaap op lichaam en geest, en door praktische strategieën aan te reiken, help je hen stap voor stap bouwen aan duurzaam welzijn.
Hoofddoel: Inzicht bieden in het belang van goede slaapkwaliteit voor fysiek en mentaal functioneren.
Subdoelen:
In dit gedeelte vind je de uitwerking van de training per onderdeel. Elk blok is volledig beschreven met een duidelijke instructie voor de trainer en aanvullende coachondersteuning. Zo weet je precies wat je stap voor stap kunt doen, welke werkvormen je inzet en hoe je deelnemers het beste begeleidt.
Dit draaiboek geeft je houvast, maar biedt ook ruimte om in te spelen op de groep en jouw eigen stijl als trainer.
Doel: Starten met een open gesprek over slaap: Wat weet de groep al en welke gewoontes hebben ze?
Instructie:
1. Startvraag: “Hoe laat ga jij meestal naar bed en hoe voel je je ‘s ochtends?”
2. Korte uitleg over slaap (gebruik werkblad “slaap”).
Ondersteuning voor de coach:
Doel: De impact van verminderde slaap/alertheid fysiek laten ervaren.
Instructie:
1. De groep wordt verdeeld in subgroepen.
2. Laat de groep zelf een hindernisbaan bouwen die iedereen makkelijk kan uitvoeren. Let we op de veiligheid! Want de deelnemers weten nu nog niet dat er straks ‘slaaphandicaps’ bij gaan komen. Geef ze mee dat het een makkelijk parcours moet zijn.
3. Als de hindernisbanen zijn gemaakt roep je de groep weer bij elkaar voor de rest van de instructie. Een aantal leden krijgt een ‘slaaphandicap’ die een vorm van vermoeidheid symboliseert, zoals:
4. Je gaat nu met je team de hindernisbaan volbrengen. Wissel als het is gelukt ook van “handicap” en doe het parcours opnieuw. Wissel ook een keer van parcours met het andere team/de andere teams.
Ondersteuning voor de coach:
Opdracht: Stellingen over slaap worden voorgelezen. Deelnemers stemmen door te staan (eens/ja) of te zitten (oneens/nee). (gebruik werkblad ‘stellingen slaap’).
Voorbeelden:
Doel: Mythevorming rondom slaap doorbreken en feiten versterken.
Ondersteuning voor de coach:
Opdracht: Kort spelletje zoals “Superbal” of “Bombardementje” om met plezier te eindigen. Daarna spreken:
Doel: Focus, ontspanning, lichaamsbewustzijn.
Ondersteuning voor de coach:
Thuisopdracht: Lees het artikel over slaap in het werkboek. Schrijf op:
Een goede voorbereiding is de sleutel tot een succesvolle training. Hier vind je een overzicht van alle materialen en hulpmiddelen die je nodig hebt om de lessen soepel en effectief te verzorgen. Door vooraf te checken of je alles bij de hand hebt, kun je je volledig richten op de groep en de uitvoering van de training. Zo creëer je rust, overzicht en de ruimte om echt met de jongeren aan de slag te gaan.
Deze pagina is jouw praktische checklist: alles wat je nodig hebt om de training inhoudelijk sterk en organisatorisch soepel neer te zetten.